FAQ
Vanliga frågor och svar!
Nedan listar vi några av de vanligaste frågorna vi stöter på. Självklart är frågorna som kan uppstå kring förnybar energi fler än vad vi kan lista här.
Så har du några frågor eller funderingar kring våra produkter eller ämnet rent allmänt är du mer än välkommen att kontakta oss!

Våra solceller från TommaTech klarar av:
- 2400 Pa (Pascal) vindlast, vilket motsvarar 60m/s.
- 5400 Pa (Pascal) snölast vilket motsvarar 900kg/panel.
Grön teknik fungerar som ett grönt rotavdrag och täcker en del av kostnaden för material och arbete när du investerar i grön teknik. Följande installationer berörs av skattereduktionen.
- Nätanslutet solcellssystem, 20% – För dig som installerar solceller på ditt hus.
- System för lagring av egenproducerad elenergi, 50% – För dig som installerar batterier.
- Laddningspunkt till elfordon, 50% – För dig som installerar laddbox till elbil.
Du kan läsa mer hos skatteverket här.
Tyvärr finns det inget grön teknik bidrag för företag! Däremot kan företag nyttja "Ladda bilen" bidraget från Naturvårdsverket. Bidraget täcker upp till 50 procent av kostnaderna vid installation av laddstationer, men med ett maxbelopp om 15 000 kr per laddpunkt.
Du kan läsa mer om "Ladda bilen" bidraget här.
BESS står för Battery Energy Storage System & ESS står helt enkelt för Energy Storage System.
Klimatklivet är investeringsstödet från Naturvårdsverket som gör det möjligt att satsa på fossilfri framtidsteknik och grön omställning. Det kan sökas av företag, kommuner, regioner och organisationer i hela Sverige. Klimatklivet delfinansieras av EU:s återhämtningsfond, NextGenerationEU.
Stödet gäller för:
Publika laddstationer för elfordon – elbilar, ellastbilar, elbussar och andra fordon.
Ladda bilen är bidraget som gör det möjligt att satsa på laddstationer vid bostäder och arbetsplatser. Bidraget kan sökas av bostadsrättsföreningar, företag och andra organisationer som vill erbjuda laddning för elfordon för boende och anställda.
Ladda bilen kan ge din organisation bidrag för kostnader som arbete, material, grävning, installation och liknande. Bidraget täcker upp till 50 procent av kostnaderna, men med ett maxbelopp 15 000 kr per laddpunkt.
Med en MPPT (maximum power point tracker) regulator regleras strömmen i panelen vid en (för solpanelen i fråga) optimal spänning för maximal effekt. Därefter transformeras spänningen ned och strömmen upp med samma förhållande för att passa det ansluta batteriet. De ger generellt sett en effektivitet på 95–97 %.
Kortfattat har en MPPT följande uppgifter:
- Förhindra överladdning av batteriet.
- Anpassa laddspänningen till batteriets specifikationer.
- Förhindra en för djup urladdning av batteriet.
- Förhindra urladdning av batteriet när solen inte skiner.
- Optimera effekten som batteriet laddas med.
En hybridväxelriktare gör precis som en vanlig växelriktare om likström som genereras av solcellspanelerna till växelström som kan användas i ditt hem eller verksamhet. Men en hybridväxelriktare är en "smart" växelriktare som även kan styra strömmen till ett batterier för lagring eller till nätet för försäljning. Vill du vara redo för framtiden eller lägga till batterier senare är en hybridväxelriktare det bästa valet.
Hushåll som vill installera batterilager i kombination med solceller kan få grönt skatteavdrag för delar av kostnaden. Skatteavdraget är villkorat med att batteriet uteslutande eller så gott som uteslutande används för att lagra egenproducerad el, enligt Skatteverkets uppdaterade riktlinjer.
Litium-jonbatterier som förvaras vid 15-20°C har en självurladdning (self-discharge) på mellan 0,5-3% per månad.
Våra Nano Crystal Batteries™ från Ampowr har en extremt låg självurladdning (self-discharge) och kan lagra energi i mer än två år utan någon påfyllningsladdning före använding.
EMS står för Energy Management System och är den programvara som möjliggör styrning och optimering av energianvändningen i batteriet.
BMS står för Battery Management System och är ett elektroniskt system som övervakar och styr batteriet.
Det finns en mängd olika typer av batterier ute på marknaden, och fler är under utveckling. Den marknadsledande tekniken som ger mest effekt och längst livslängd sett till pris är Litium-jon. Det finns för att komplicera det ytterligare även olika typer av Litium-jonbatterier, som ex. Litium-koboltoxid (LiCoO2 eller LCO), Litium-mangandioxid (LiMn2O4 eller LMO), Litium-nickel-mangan-koboltoxid (LiNiMnCoO2 eller NMC) för att nämna några, alla med olika egenskaper.
Den batterityp vi rekommenderar är antingen Nano Crystal Batteries™ (NCPB) från Ampowr som har en extremt låg självurladdning och klarar extrema temperaturer eller, och som har kommit att bli ett väldigt populärt alternativ, Litium-järnfosfat (LiFePO4 eller LFP) batterier från TommaTech.
V2H står för Vehicle-to-Home och innebär kortfattat att elbilsbatteriet kan användas som ett hembatteri.
V2G står för Vehicle-to-Grid och innebär att elbilsbatteriet är anslutet till nätet och kan utföra stödtjänster, till exempel frekvensreglering.